Vår första månad på Teneriffa

Nu har vi varit här en månad

Tiden går otroligt fort. Här nere på ön tycker vi att den går fasen ännu snabbare än i Sverige. Tiden går ju fort när man har roligt och det har vi haft här. Det har varit magplask ett par gånger, men mestadels har vi haft det mycket bra här nere. Bättre än vanligt!

I detta inlägg tänkte jag berätta lite om den första tiden här nere i Los Cristianos och vad vi har gjort och gör om dagarna.

Kvällssol i hamnen

En bild från hamnen en kväll när vi fiskade där.

Flera i Sverige frågar  – ”Hur får ni dagarna att gå där nere då?” Precis som dagarna slutar att gå bara för att man just nu inte arbetar. Helt galen fråga naturligtvis. Dagarna går oavsett om man gör något, (arbetar menar folk alltid), eller om man tar det lugnt 🙂

Tiden stannar ju inte om man säger så utan den rusar på i bra takt även här nere i solen och värmen. Den går nästan fortare här faktiskt. Inte bara jag som tycker det utan jag har pratat med folk som varit här både 1 år och 30 år om saken och de säger samma sak.

Hattparad Los Cristianos

En bild från hattparaden/hattparty i samband med Virgen del Carmen.

Tiden går fort här.

Jag tror det delvis beror på att det är lite roligare här. Det är det faktiskt. Kan inte riktigt ta på vad det är, men i Sverige var jag förbannad och här är jag gladare. Och lugnare måste jag säga.

Har hört att andra tycker lika. Jag har en kompis här nere, som heter Frank och han håller med om detta med att man är lugnare här nere. Han har bott här i ca 1,5 år och trivs som fisken i vattnet här nere i det lugnare tempot. Han arbetade även han inom vården i Sverige och det går inte att jämföra med arbetet han har här nere, (även det inom vården).

Mindre stress och en gladare attityd. Även om de har toppar emellanåt, så är det generellt helt annorlunda mot i Sverige. Han skulle aldrig byta tillbaka. Jag förstår honom. Jag känner lite likadant och jag har inte ens börjat arbeta än.

Riktigt skönt!

Solnedgång från balkongen

Kvällssol från balkongen.

Det finns fördelar med Sverige. Inget snack om det, men denna bloggen är ju skriven av en som älskar detta nya härliga, så den något vinklade attityden får du leva med när du läser denna bloggen 🙂

Vad har då hänt sedan vi kom ner hit?

Vi var ju först inneboende i ca 2 veckor hos Jasper och Ann den första tiden. Vi tackar av hela vårt hjärta för att vi fick vara det och all heder till er, som orkade ha oss där i lägenheten under dessa två veckor.

Ann-Sofie är ju allergisk mot pälsdjur och Ann har fem katter, så det var lite tufft med andningen under den tiden för henne. Riktigt fina katter, men tufft för luftvägarna för frugan som sagt.

Vi kände att det var dax att röra på oss efter de två inledande veckorna för vi hade varit inneboende och levt i kappsäck under ca 3,5 månader då, om man räknar med den sista tiden i den egna urplockade lägenheten i Falun.

Riktigt tufft att vara inneboende så lång tid, men som jag sagt tidigare, så tackar vi alla som stått ut med oss under den tiden.

Lägenheten fick vi tips om via Teneriffa forum på Facebook. Helt otroligt egentligen! Internet är magiskt bra att använda sig av när man skall knyta kontakter och att lösa saker som sker och händer i det vanliga livet.

Har du inte själv kommit igång med webben och forum, som finns runt om på Internet, så sätt igång. Du kan få vänner för livet via nätet och även skapa ovärderliga kontakter i jakten på ett bättre liv och samtidigt ha riktigt kul!

Lägenheten skrev jag ju ett inlägg om förra veckan och här kan du läsa om den.

Vi trivs ju verkligen bra här i vår lägenhet och solnedgångarna är som du kanske redan vet, om du läser här ibland, helt magiska. Det är verkligen balsam för själen. Man mår bra av att få uppleva naturen så totalt.

Vila lite på balkongen

Softar lite på balkongen efter ännu en vilsam dag.

Skog i all ära, men feta magiska solnedgångar här nere väljer jag varje dag i veckan om man måste välja. De gör gott och ger ett härligt lugn. Det är även ett magiskt bra ljus här nere, som jag skall ägna ett helt inlägg åt framöver. Ljuset läker själen och ger energi. Solenergi.

Barnen har börjat i skolan förrförra veckan på riktigt. De hade introduktionsdagar sista dagarna veckan innan, men nu är skolan igång.

Det är en riktigt bra skola!

Jag har skrivit om skolan förut och till och med fått frågan på Facebook om jag arbetar där. Det gör jag inte, men jag gillar den skarpt. Små grupper och engagerade lärare.

Det kan inte bli bättre!

Barnen har redan lärt sig lite spanska och har ett helt annat driv vad gäller inlärning redan efter denna korta stund. De längtar efter att måndagen skall komma när det är helg och mamma och pappa duger inte. Vi är för tråkiga. Skolan och kompisarna där drar mycket mer än vi gamla trökrövar.

Jag träffade en man och en pojke förra gången vi var här i november och han sade att barnen kommer lära sig mycket mer än vad de gör hemma i Sverige och det kan jag redan skriva under på. Det känns och det var precis det vi letade efter och ville att skolan skulle vara för barnen.

Vi vill ge dem bästa starten i livet vad med flera språk, bra inlärning och att det skall vara kul med skolan och inlärningen. Det har vi fått här! Vi betalar själva en stor del av avgiften som skolan kostar, men det är helt klart värt det!

Hattparad Svenska skolan

Hattparaden på svenska skolan Teneriffa.

Vi har badat massor sedan vi kom hit. Barnen har badat med skolan och med oss i familjen. Så himla kul! De har redan lärt sig att simma. Helt underbart!

Elin har kastat armpuffarna och Casper är mer under vattnet med cyklopen än på ytan. Så himla kul! Vattnet, simningen och lekandet är ju en naturlig del av livet här. Det är nära och havet och poolen inbjuder till massa härlig lek och njutning.

Just nu är dock vår pool nedstängd för de skall fixa något med den och man vet aldrig hur länge den kommer vara stängd, för här nere funkar det lite mañana, mañana. Poolen kan vara klar imorgon eller om tre månader. Det beror ju på så många olika saker…ler…

Poolområde Los Cristianos

Poolområdet som nu byggs om.

Mañana, mañana är något man får lära sig att leva med om man skall klara av att bo här nere. Det är en del av livet. En del av Teneriffas själ på något sätt. Ibland kan det vara svårt att ta in det som svensk och leva med det, men så är det. Take it or leave it.

Allt tar lite längre tid här. Det bara är så. Det är ju det lite lugnare tempot, som vi delvis kom hit för, så det funkar. Synd bara att poolen är stängd nu hos oss på mañana, mañana tid 🙂

Vi får helt enkelt gå till havet, Atlanten och bada istället under en period. Det är kul med poolen tycker barnen, men att behöva släpa sig ner 150 meter till beachen känns som ett av de bästa lyxproblem jag haft faktiskt 🙂

Vi har sådana där små surfbrädor, som man ligger ner på på magen och glider med på vågorna. Sist vi var ner till havet, så lyckades vi träffa tre vågor både jag och Casper. Riktigt härligt!

Jag gjorde några riktiga dundermissar mellan varven, men träffade som sagt tre vågor.

Det var så kul! Casper var superglad när han gled fram över vattnet på magbrädan. Han sken ikapp med solen!

På tal om solen. Det är ett så härligt ljus här nere. Det gula sköna läkande ljuset. Inte det där gråa ljuset som finns i Sverige så många gånger. Det gråa ljuset läker ingen själ, men det gula underbara ljuset från solen här läker själen och ger massor med energi.

Varmt och skönt

Solen har varit stark här sedan vi kom ner och augusti månad är kanske inte den bästa månaden att komma ner med barnen, för det är så varmt och stark sol just då, men nöden har ingen lag. Vi ville ner och vi ville att barnen skulle få lite tid på sig här nere innan de började i skolan.

Vi ångrar inte att vi kom ner tidigt på säsongen om man så säger. Det har gått jättebra fast det har varit varmt. Vissa dagar har det varit ända upp till 32 grader i skuggan. Skugga har faktiskt blivit en riktigt skön grej. I Sverige, så söker man sig alltid till solen om den mot all förmodan skiner en dag, men här är skuggan väl värd och den är skön att uppsöka när solen gassar som allra mest.

Vi har även träffat en massa nya härliga bekantskaper. Jag tänkte presentera dessa i ett kommande inlägg. En av det fina med denna orten är att det är så många sköna personer här.

Alla sorters folk från alla världens hörn och de flesta är verkligen här för att man mår så himla skitbra här!

Många har samma mål och det är att må bra. Klart det blir en härlig stämning då. En härlig blandning av strandfolk, charterresenärer, surfare, pensionärer, unga, gamla, tjocka och smala i en salig blandning. Alla med det gemensamma målet att ha en härlig tid här.

Mindre stress och mer soft!

Swedish Corner Teneriffa

Middagstid på Swedish Corner i Los Cristianos.

Vad har vi mer gjort denna första månad?

Jo, vi har försökt att få ihop en vardag här nere. Att landa i något välfungerande, som vi kan hantera. Nämligen en avslappnad vardag. Det börjar ta sig nu, sedan skolan började har det landat mer och mer i en bra vardag och vi har den sista veckan slappnat av mer och börjat att landa på riktigt här.

Sist vi var här nere i november 2014 var vi här i en månad och hade det kalasbra.

Nu har vi bara börjat och denna månad har gått så fort. Vi skall vara här länge och det känns så himla bra. Det är verkligen härligt med ljuset och värmen. Den gör gott för själen, som jag typ nämner hela tiden, men det är verkligen så.

Vardagen börjar som sagt att infinna sig och det är den man är ute efter tycker jag. En väl fungerade vardag i solen och värmen. Kan det bli bättre? Knappast! Jätteskönt!

Semester har man inte här nere efter ett tag, men man kan nästan ha en semesterlik tillvaro med ett visst inslag av vardag. Vardagen om den är rätt ordnad är det som gäller tycker jag.

Det skall vara lagom med rutiner och man skall hinna med att vara spontan och kunna släppa på det man har bestämt. Det känns inte lika viktigt att driva saker till sin spets här och vara helt tokig om något faller vid sidan om de beslut man har satt upp.

Blir man upprörd över ditten och datten, så skall man vara kvar i landet norr, alltså Sverige med allt vad det innebär. Lagom med rutiner och lagom med mañana är helt klart melodin tycker vi och det har vi här nere.

Stressen i Sverige dödar själen. Punkt slut.

Nu åter till vad vi gjort denna första snabba månad.

Fiska rocka i Los Cristianos

Vi fiskar i hamnen. Nej man får inte det egentligen. Vi kastade i rockan efter bilden.

Jag har glömt nämna att vi har fiskat en hel del här nere. Du som följer Los Cristianos gruppen på Facebook har säkert sett att vi fått fisk ett par gånger. Vi brukar fiska med en kille som heter Jaimie. Han går också på svenska skolan och är son till de som har Swedish Corner, den nya fina svenska restaurangen som ligger i centrum av stan.

Han är en riktig storfiskare och vi har faktiskt fått en rocka. Helt otroligt! Just den dagen var det stora fiskar som var på kroken och vi fick klippa linan en gång för det var en baddare som bara drog iväg med kroken och betet under vattnet i ett rasande tempo.

Det finns Barracuda och småhaj inne i hamnen och de drar iväg riktigt mycket när de fått hugg på kroken.

Det är riktigt mycket fisk i vattnet och jag har aldrig sett så mycket liv i havet någonstans tidigare. Det bara bubblar av alla sorters fiskar nere i hamnen. Vi är där och matar dem med bröd ibland och det är så roligt att se allt liv i vattnet.

Alla sorters fiskar i alla olika storlekar. Riktigt roligt! Det finns även mycket sjöborrar samt stora krabbor, som kryper omkring på stenarna. Underbart kul att se.

Tonfisk Teneriffa

Fiskebåtarna lämnar sin fångst av tonfisk nere i hamnen.

Vi har även tagit många välbehövliga siestor. Så skönt att sträcka ut sig på sängen en stund på eftermiddagen när det är som varmast. Det hände sällan hemma i Sverige. Det känns inte som man har tid för vila där tycker jag. Det är som sagt bara att stressa vidare där hela dagarna, men här är det lugnare och man dras med i det, vilket är så skönt.

Här nere är det nästan en självklarhet. Det är så varmt ute vissa tider på dagen här nere i augusti och även i september, så allt man kan göra är att vila en stund, för att sedan börja på igen när det blivit lite svalare.

Här händer det mycket när vi i Sverige brukar gå in och dra ner rullgardinen. Spanjorerna eller kanarierna, går ut sent. När vi svenskar är på väg hem, så går de ut. Vi har inte vänt på dygnet än av olika anledningar. Barnen klarar ännu inte att vara uppe så sent, så vi får vara lite svenniga och lägga oss i tid.

marknad Virgen del Carmen

Kvällsmarknad i samband med Virgen del Carmen Los Cristianos. Sedan drog festivalen igång.

Det är ju en dag imorgon också, som Morran säger i det underbara tvprogrammet Morran och Tobias, som vi brukar kika på på SVTplay. Annars blir det inte mycket TV. Vilket är superduperskönt tycker jag.

Livet är mer än dåliga tvserier i höstmörkret. Det kan vara jävligt mycket mer än det faktiskt! Livet alltså!

Vi försöker ha lite tidigare sängrutiner för barnen som sagt. För de klarar ännu inte av att vara uppe sent. Vi får hänga med kanarierna kvällsvis när de blivit lite större istället.

Det har nu varit festival här nere sedan i onsdag. Virgen del Carmen. Det är rejält med folk ute på nätterna och från scenen som står mitt i staden ljuder det ashög musik tills fem på morgonen. När vi svenskar går hem vid 23 tiden, så drar de på med allt de har.

Det är härligt. Vi får helt enkelt sova, när de slutat poppa på nätterna.

Virgen del Carmen festival Los Cristianos

Partyområdet i Los Cristianos. De spelar hela natten. Jo. Hela natten.

Vi bor relativt nära festivalområdet och hör konserterna in i sovrummet. De spelar till ca 05:00 så siestorna är extra välbehövliga denna veckan 🙂

Igår kväll var det procession nere i hamnen. Party på fiskebåtarna, som var upplysta och körde ut i nattmörkret och sedan återvände för att fira av med ett rejält fyrverkeri. Kanarierna älskar sina fiestas och Virgen del Carmen är inget undantag.

Fyrverkeri Teneriffa

Fyrverkeri vid hamnen. Bilden tagen av Monika Berggren.

Nu skall vi snart gå och handla lite mat på Superdino vid busstationen och sedan softa ett par timmar innan vi skall hämta barnen från skolan. Jag sitter just nu i skrivande stund vid köksbordet och kikar ut över Atlanten genom balkongdörren.

Det är magiskt skönt med allt det där blåa. Blå himmel och ett stort blått hav. Fyfan vad skönt!

Vi hörs snart igen och ta hand om dig tills dess.

Tack för att du läser och dela gärna med dig av bloggen till andra som kan tänkas gilla den. Den är tydligen mycket uppskattad bland frusna själar som kan tänkas vilja uppleva lite av livets goda och inte vakna upp bland gran, regn och grått ljus varje dag för resten av livet…:)

Det är så kul att sätta ord på allt detta roliga!

Som sagt. Tack för att du läser! Vi hörs och ses snart igen!

Njut av livet!

Peace and Love och puss och kram!