Besök här nere på Teneriffa – Paula hälsar på

Kompis nummer ett på besök hos oss i Spanien

Att få besök här nere är ju riktigt kul! Denna gång är det en före detta arbetskamrat till mig, som kommer ner på besök en vecka och njuter av livet här nere en stund med oss. Det skall bli riktigt roligt!

Det är Paula Andersson som blir hos oss en vecka och vi skall se till att ha en toppentid tillsammans här nere på ön. Det skall bli så roligt att ses igen och Paula är en skönt avslappnad resvan person så jag tror att hon kommer ha en härlig tid här.

Cafe Spanien

Paula på ett Café i Los Cristianos

Hon brukar resa runt i Asien annars. Gärna till Thailand, Indien och andra exotiska länder. Jag tror att hon kommer att ha det bra här också även om det är lite mer ordnat och enkelt här på Teneriffa än i tex Indien.

Vi skall göra vårt bästa för att hon skall trivas

Detta inlägg är skapat under tiden hon är här och vi har ändrat lite på planerna för hennes besök under tiden hon är här. Jag har dock inte ändrat i bloggposten, utan du får vara med i planerna för nästa dag och ändras det, så ändrar jag bara i texten med ny information om de ändringar som görs i planerna. Jag tar inte bort text, utan det blir ett lite annorlunda blogginlägg denna gång 🙂

Nu har Paula varit här ett par dagar och vi har det toppen! Paula är världens enklaste människa enligt senaste mätningarna som gjordes i Nordeuropa och vi håller med. Det går jättebra!

Det har varit riktigt varmt sedan hon kom hit i tisdags har det känts som det nästan är caiima-värmen utan att det är calima. Det är runt 30 grader och igår var det 34 grader faktiskt. Varmt och gött kan man lugnt säga.

Vi var till El Medano och Palm Mar

Det är härligt att ha bilen och vi har glidit runt med den hyfsat mycket sedan vi hyrde den för två veckor sedan. Det blir så mycket enklare att se ön.

Guaza berget Palm Mar

Paula och Ann-Sofie vid Guazaberget på Palm Mar sidan.

Kanarierna kör ibland som biltjuvar, men det får man liksom leva med om man skall glida runt här. Det är inte så farligt egentligen, men man kan ta det lite extra lugnt när man skall in och ut ur rondeller, för ingen blinkar eller visar på annat sätt vart de skall utan det skall du veta genom tankeläsning.

Lite bökigt system, men om man bara tar det lugnt och lägger sig i ytterfilen i rondellen vart man än skall så löser det sig vanligtvis bra. Har du även ögon i nacken, så kommer du inte att ha några som helst problem med bilkörningen här nere i söder.

Paula är en pärla

Paula är som du kanske redan vet en gammal arbetskollega. Eller gammal och gammal. Hon är 24 år och en riktig toppentjej! Vi tycker jättemycket om att ha henne här och hon är välkommen ner hit när som helst igen!

I helgen skall vi bada mer i havet och Paula skall dyka med sköldpaddor i Turtle Bay. Hon har dykcertifikat och dyker med tuber. Vi andra får mysa runt med cyklop och snorkel, men vi älskar det så det går ingen nöd på oss alls.

Turtle Bay Teneriffa

Playa del Puertito Teneriffa

Det är som sagt kul med besök och vi har det toppen! Hon tog en flygstol med Ving ner och fick ett helt ok pris på resan ner. Det finns många gånger bra priser på biljetter om man letar runt lite och ger det lite tid.

Lite dyrare med flygbiljetter denna period

Denna höst har dock många destinationer varit lite dyrare än vanligt. Förmodligen mycket på grund av att det varit en sämre sommar i Sverige. En del spekulerar även i att biljetter är lite dyrare hit till Teneriffa pga att många har vänt sina blickar hit från resmål som tex Turkiet och Grekland.

Jag vet inte om detta stämmer. Jag vet bara att det faktiskt är lite dyrare att resa just nu. Även hit till vårt lilla paradis här nere på södra Teneriffa.

Just ja. Paula. Hon sitter just nu och ritar tillsammans med vår dotter och vi lyssnar på Justin Timberlake. Det är myspys på hög nivå. Elin har lagt beslag på Paula.

Elin brukar limma fast sig själv på kvinnliga kompisar till mig och frugan. Det är så roligt att se. Denna gång är det ingen skillnad. Paula får leka med Lego, rita, bada, mysa, pyssla, göra flätor på Elin samt annat, som Elin tycker att BARA Paula kan göra just nu.

Lunch på Swedish Corner

Vi käkade lunch idag på den fina svenska restaurangen som ligger i centrala Los Cristianos. Vi tog nachotallrik och Paula tog bläckfiskringar. Så jäkla gott!

Vällagad mat och bra råvaror kan man lugnt säga!

Swedish Corner rekommenderas varmt till alla som besöker stan eller bor här kort och lång tid. God mat och trevlig personal! Jag tror att det kommer att vara mycket folk där under den sk svenska säsongen här nere på Teneriffa som sträcker sig från oktober till maj/juni.

Swedish Corner Tenerife

Lunch på Swedish Corner i Los Cristianos.

Det är då som de flesta med reumatiska – eller andra sjukdomar kommer ner hit för att må bättre under den kalla mörka perioden i Sverige, som ofta försämrar tillstånden för de som redan har en tuff sjukdom.

Det är så häftigt att de som har olika former av kroppsliga och själsliga bekymmer kan komma hit ner och må bättre i det underbara klimatet här nere på södra Teneriffa. Jag tycker det är så coolt!

Jag skall ju arbeta inom vården till vintern och det skall bli spännande och kul!

Hundvakter är vi idag

Vi är även hundvakt ett par gånger i veckan till en Italiensk vinthund och det är så kul när han är här. Han heter TInTin och är en liten pärla att ha att göra med. Så enkel. Lugn och fin inne och vill absolut promenera när vi är ute och går på stan.

Han gör inte så mycket väsen av sig och är härlig att passa. En bra ras tycker vi och skaffar vi hund igen, så kan det absolut bli en italiensk vinthund. Det är en ras som passar oss.

Ny dag nya tag

Idag är det en ny dag sedan ovanstående textmassa blev skapad igår.

Idag har vi varit i Chafiras och kollat upp bilen. Det är något tjall med displayen, som visar radion och ACn. Den drar ur ström ur batteriet och det tömmer tillslut batteriet helt.

Detta lilla nästan osynliga problem gjorde att batteriet till bilen var helt tomt igår morse och vi fick ett nytt batteri ditsatt efter ett par samtal till uthyrningsfirman. Inga problem, det gick snabbt och bra. Nu rullar den igen.

Fredagsmys i Los Cristianos

Idag är det fredag och med det kommer ju fredagsmys. Vi har det även här nere i söder och vi kommer mysa lite ikväll med lite godis. Vuxengodis för de vuxna och vanligt godis för barnen.

Vi skall innan fredagsmyset gå ner till Las Vistas stranden och bada i Atlanten. Stranden där är så mysig tycker vi och det skall bli skönt att slänga sig i havet för det är mycket fuktighet i luften ljust nu. Runt 90% fuktighet i luften har det varit de senaste dagarna.

Paula är ju fortfarande kvar här hos oss, så hon hänger med ner och badar. Det är så kul att ha henne här och hons trivs som fisken i vattnet här nere på Teneriffa.

På tisdag skall hon åka hem till Sverige igen, men det är många dagar dit än. Vilket är toppen!

Vi skall se till att ha det bäst tills dess och på söndag blir det dykning för hennes del och vi kommer då att åka med till Turtle Bay och snorkla när hon dyker med tuber. Det skall bli riktigt kul. Hoppas att vi kan få se några sköldpaddor där. Det skulle vara så himla kul!

Turtle Bay Tenerife

Har man tur, så är det sköldpaddor där inne i den lilla viken och är de där, så kommer de oftast fram till de som snorklar och dyker där. De är lite nyfikna nästan. Vilket är riktigt roligt!

Vi hoppas som sagt att de är där på söndag.

Paula skall dyka  med en dykfirma som ligger alldeles nere vid den svenska skolan och svenska kyrkan. Den verkar bra tyckte hon. Vi fick lite olika intryck av de dykfirmorna här i stan när vi gick omkring och gjorde lite research.

Den dykfirman verkade vara bra, så den fick det bli. De var seriösa och omhändertagande. Precis det man vill ha när man dyker. Utöver själva upplevelsen med dykningen. Vi får se nu på söndag hur det var. Vi tror att det skall bli bra!

Nu skall jag käka lite frukt och återkommer med skrivandet av denna bloggpost senare ikväll.

Denna artikel blir liksom till mitt i vardagen med allt vad det innebär. Ingen tid är avsatt för själva skrivandet, utan det sker mellan allt annat. Det går även det bra verkar det som 🙂

Ändrade planer om dykningen

Som jag skev här i början, så är denna artikel skriven lite titt som tätt när det finns tid och jag kommer inte att ändra i den efterhand, utan jag skriver och görs det en ändring i vardagen så skrivs den in här fast det vi bestämde först får stå kvar. Ett annat sätt att skriva en artikel på kan man lugnt säga.

Nu har det skett en sådan förändring. Paula är och dyker just nu i skrivande stund och det är lördag idag. Det blev lite ändring och det får man ju leva med.

Vi kastade om schemat och vi kommer istället att åka till Turtle Bay imorgon allihopa och snorkla. Vi har även funderingar på att åka upp till Teide och se på supermåne och blodmåne på söndag natt. Det är ett speciellt tillfälle att se supermåne och blodmåne på samma gång.

Här kan du läsa mer om detta fenomen. Jag skrev om detta här.

Nästa gång som detta sker är om ca 30 år och det kan vara kul att se detta denna gången. Man vet ju aldrig vad livet har i tanke för en och vi kanske inte är här nästa gång detta fenomen sker.

Jag tror vi åker upp faktiskt och kollar på detta spektakulära fenomen.

Hahaha! Denna bloggpost är lite crazy!

Allt är huller om buller och det är liksom ingen ordning på saker och ting i denna artikel, men det får vara så denna gång. Vissa av sakerna som du just läst om har ju inte ens hänt, utan det har ju ändrats med tiden Paula var här nere och vi gjorde något annat än vad som stod skrivet.

Vi kollade supermånen/blodmånen från balkongen och det var riktigt lyckat.

Nästa bloggpost är allt som vanligt igen. Jag kommer då att gnälla lite på Sverige samt hylla solen och värmen här nere 🙂 Precis som jag brukar göra!!! 🙂

Just i skrivande stund är det tisdag och Paula har just åkt hem till Sverige igen. Vi lämnade henne vid bussen vid lunch och sedan var jag iväg med bilen för att fixa en sak med displayen som krånglade förra veckan. Nu hoppas jag att det funkar.

Vi saknar henne redan!

Hon kanske kommer ner igen och då tar vi emot henne med öppna armar. Bättre person finns inte! Vi älskar henne!

Hyrbilen är lite si och så ibland

De som lagar bilen är världens snabbaste bilverkstad. Kan inte tänka mig att det finns någon snabbare. Man kommer dit. De fixar och sedan åker man.  Inte alls som i TV-serien MACKEN som gick på TV för 29 år sedan. Där försvann ju bilarna.

Nu fungerar bilen igen och man kan glida runt som en tok på vägarna igen här nere och njuta av spansk musik på radion och nervevade rutor. Då är man nästan lite cool!

Playa del Puertito

På tal om sköldpaddorna som du läste om lite längre upp i denna artikel, så såg vi inga den dagen vi var på Playa del Puertito. Vi såg däremot en del skräp och smuts i vattnet, så vi blev faktiskt lite avskräckta från att åka dit igen.

Playa del Puertito Tenerife

Det var mysigt värre där, men smutsigt i vattnet denna dag. Det kan bero på att det var stark pålandsvind och då brukar det blåsa in lite skit och skräp i vattnet mot stränderna.

Så vi var där en timme och stred med vågorna innan vi gav upp och åkte till Las Vistas stranden här i Los Cristianos och snorklade istället. Det blev superlyckat och vi hittade massa fina snäckor, som vi tog hem och skall samla i en fin vas.

Måndag i Palm Mar

Igår var vi till Palm Mar och snorklade igen, men vågorna brände in mot stranden och det hade varit bättre att ta med vågbrädorna. Vi gav upp snorklandet och drog återigen till Las Vistas stranden i Los Cristianos.

Där njöt vi av snorkling och mer snäckletande. Riktigt mysigt!

Det är så härligt att glida runt och se fiskar, snäckor och bara njuta av hur härligt det är att leva. Ingen stress, bara skönt!

Nu har som sagt Paula åkt hem till Sverige igen. Vi hoppas hon snart kommer ner och hälsar på igen för hon är en så härlig person!

Paula Andersson asgarvar

Nu skall jag ta hand om mig och familjen, så du får ha det allra bäst tills vi hörs igen!