Teide Nationalpark Teneriffa – Utflykt med bilen

Vi tog bilen och körde upp till Teide nationalpark

Spaniens högsta bergstopp är El Teide. El Teide mäter hela 3718 meter över havet! I måndags tog vi bilen upp i bergen och njöt av fantastisk utsikt och härliga miljöer på lite högre höjd här nere på Teneriffa.

Nationalparken

Vi var ända upp till Teide nationalpark och andades den fantastiska luften och såg den majestätiska toppen El Teide från relativt nära håll.

Utsikt över Teneriffa

Vilopaus uppe i bergen på södra Teneriffa

Utan att sprida allt för mycket superlativ runt omkring mig, så vill jag bara skrika ut att det var verkligen HELT MAGISKT skönt och hänförande där uppe och jag har faktiskt längtat dit upp igen sedan vi var där i måndags.

Egentligen skulle vi bara ta en tur med bilen upp i bergen och njuta av utsikten, men vi tog med matsäck ifall vi skulle bli långvariga där uppe bland bergstopparna.

Bergen på södra Teneriffa är så vackra

Det pratas ofta om bergen på norra delen av Teneriffa, men vi har magiskt vackra små toppar här nere på södra delen av ön också. Helt klart!

Panorama vy över södra Teneriffa

Panoramavy utöver bergen. Klicka på bilden för större bild

Det var klart och fint väder både här nere i Los Cristianos och även på vägen upp mot Teide nationalpark. Vi tog det lugnt upp. Vägen slingrar sig riktigt mycket på vissa delar upp längs bergen och det är lätt att bli åksjuk, så lätt på gasen är att föredra helt klart när man kör upp.

Så även på nervägen kan jag meddela. Kör långsamt och njut av utsikten när du kör nere också, om du känner att har tid och det har du förmodligen. Tid alltså. Stress får andra hålla på med. Eller hur?

Selfiekungen Teneriffa

Selfiekungen och selfiedrottningen på väg upp mot Teide Nationalpark

Vi stannade flera gånger på vägen upp

Vi tog små pauser och kikade på utsikten och alla träd på vägen upp. Vackert med träden. det var länge sedan man såg skog nu och det var härligt med tallträden. Stora barr och stora kottar är grejen med de tallarna som står längs vägen upp mot Teide.

Så fint och vilka stora träd det finns uppåt bergen. Riktigt feta tallar.

Vilaflor södra Teneriffa

Vilaflor på Södra Teneriffa

Jag körde som sagt långsamt upp och släppte förbi många stressade bilister, som tvunget skulle upp snabbare än vad Ari Vatanen körde sina rallytävlingar när han var som bäst. Målet är inte målet, utan resan dit är målet, men det är inte alla som tänker så.

Vilaflor Teneriffa

Ytterligare en bild från Vilaflor

Tänker du att resan är målet så kommer du uppleva mer magi i världen än om du hela tiden gasar på för fullt. Oavsett om du kör på vackra vägar på södra Teneriffa eller befinner dig i skogen i Sverige. Trust me. Jag har många gånger kört fortast och det har inte gett mer än nu när jag kör på halvfart. Tvärtom faktiskt.

Raviner och moln på väg upp mot Teide

Det är stora och häftiga raviner när man börjar komma upp mot ca 1500 meter över havet och sedan fortsätter uppåt. Efter Vilaflor, så är det verkligen raviner och riktigt coola bergsvägar upp mot nationalparken vid Teide. Säkerligen underbart att köra motorcykel här.

Vi mötte flera sällskap som hade hyrt fyrhjulingar på vägen ner och det är såklart skitkul att få köra dessa små motormonster på denna underbart kurviga väg.

Teide Nationalpark Teneriffa

Landskapet uppe i bergen är enormt vackert

2100 meter över havet på vägen upp

Vi körde förbi en skylt där det stod att nu var vi 2100 meter över havet. Sjukt högt faktiskt. Det är svårt att fatta att Teide ligger på 3718 meters höjd över havet när man ser toppen här nere från Los Cristianos. Magiskt högt!

Världsarv Teide Nationalpark

Världsarvet Teide Nationalpark

Spaniens högsta topp och den ligger bara en timmes körning i vackra berg härifrån. Fan vad coolt! Jag älskar det!

Det är ett härligt vulkanlandskap där uppe i nationalparken

Landskapet uppe i bergen är bombastiskt och riktigt häftigt! Ibland ser det nästan svenskt ut på vägen upp, ibland som klippiga bergen i Amerika, ibland som vilda väster och ibland ser det ut som ett månlandskap. Så häftigt! Hänförande måste jag säga.

El Teide Nationalpark Teneriffa

Nästen ett månlandskap

Luften där uppe är också himmelskt skön! Det var den i måndags i alla fall. Det var som svensk höstluft och vi stod där uppe med näsorna i vädret och bara drog in den härliga luften.

Det var dock kallt uppe vi nationalparken

På de tre månader vi nu har varit här, så har kroppen ställt om sig och allt under 20 grader känns kyligt. Kanske låter konstigt, men så är det. Uppe vid nationalparken var det bara 13 grader och vi frös direkt vi klev ur bilen.

Nationalpark Teide

Lite vilda väster över bergen på hög höjd

Inte frös frös, men det var kyligt om armarna och inte de numera vanliga 25-30 graderna vi har annars nere i Los Cristianos. Brr…vi får ta med tunna jackor nästa gång vi skall upp igen i bergen, för det skall vi snart. Upp i bergen alltså. Vi skall åka en vända med bilen, bara jag och Ann-Sofie och sedan skall barnen följa med en helg.

Kallt på hög höjd Teneriffa

Kallt utanför bilen på hög höjd. Ja, dammigt på instrumentbrädan 🙂

Mycket med tid för att åka upp till Teide

Man behöver lite tid och helst kunna stanna ett par gånger både på vägen upp och ner för att minimera risken för att bli åksjuk. Vägarna är mycket slingriga på sina håll, men det är fina vägar annars helt klart uppe i bergen.

Teide Nationalpark

Uppe på hög höjd vid Teide Nationalpark

Speciellt med barnen i bilen vill vi ha mycket tid och då funkar det bara på helgen, eller nu i början av nästa vecka, då barnen är lediga från skolan.

Landskapet är hisnande uppe ovanför molnen

När man åker upp, så åker man genom molnen på vägen upp och det är häftigt både att man är såpass högt upp och även att man faktiskt är ovanför molnen när man kommer upp till nationalparken.

Ja, det är säkert moln även där ibland, men inte den dagen vi var där. Det var däremot ett helt gäng med japaner som tagit sig upp med fyrhjulingar och hade en skojfrisk engelsk guide med sig. Det hade riktigt roligt vid nationalparken och så även vi åt att de faktiskt tog en massa ”photos” av både sig själva och allt omkring dem. Precis som på film, fast nu på riktigt.

Bilder upp vid Teide Nationalpark

Skall sanningen fram så tog även vi en massa bilder. Dock bara med mobilen denna gång, då vi glömde kameran hemmavid. Det är nästan alltid mobilbilder du ser här på bloggen, mina egna bilder tagna med min Samsung mobil.

Vi har ju även en massa bilder som är tagna med riktig kamera och de skall in här på bloggen framöver är tanken. Vi skall även ta mer bilder med kamera uppe i bergen nästa gång, då det är så himla vackert där uppe!

På vägen ner luktade det bränt om bilen

Det började dofta bränt om bilen på vägen ner när vi kommit ner längs berget och vi kom på att vi kanske skulle motorbromsa istället för att frikoppla och bromsa in i kurvorna. Man lär sig alltid något nytt och vi motorbromsade och då försvann röklukten 🙂 Hahaha

Lavasten Teneriffa Spanien

Lavastenar

Med växel ilagd och motorbromsning så tog vi oss ner för berget relativt galant. Det gick kanske aningen fort, för det började kurra/snurra i magen på vägen ner. Många kurvor i lite snabbare tempo kändes i magtrakten.

Vi tog en fika när vi kommit nerför bergen och hade otroligt vacker utsikt över Atlanten, Los Cristianos och Las Americas. Så vackert!

Skog södra Teneriffa

Skog på vägen ner. Vi hade inte sett skog på nästan 3 månader

Selfie Teneriffa

Selfieheaven

Vi kom i lagom tid hem för att vila en kort stund innan vi hämtade barnen. Lite siesta mitt på dagen är ju grymt skönt har vi märkt 🙂 Vill du själv göra en utflykt till El Teide, så passa på att ta en resa till Spanien och njut av livet här nere! Antingen som semester eller stanna länge!

Teide Nationalpark besöker vi gärna igen!